Nieuws uit de parochie

NATIONALE FEESTDAG 21 JULI: TE DEUM
vr 20 juli '18

BelgischeStrikOp de Nationale Feestdag, zaterdag 21 juli 2018, zal het “Te Deum” (de eerste twee woorden van “Te Deum laudamus”, Latijn voor “Wij loven U, O God”) klinken in alle hoofdkerken van onze steden. In de Sint-Germanuskerk op de Veemarkt in Tienen zal deken Hardiquest de lofzang voor koning en vaderland aanheffen om 11.30 uur.

DE VERZAMELING DEVOTIEPRENTEN VAN MAGDA GUELINCKX
do 19 juli '18

foto1Magda Guelinckx uit Attenrode kreeg woensdag 11 juli ’18 de kans om over haar verzameling devotieprenten op Radio Maria te spreken.

Het zijn zo’n 30 albums met hoesjes, waarin naar schatting zeker 9.000 prenten en postkaarten zitten. Ze zijn gerangschikt volgens thema’s, zoals bedevaartplaatsen, prenten getekend door kunstenaars zoals Hummel en Speybroek, de boodschap, vlucht naar Egypte, prenten met kant, enz.

Magda bezit vele dubbels, die ze graag wil bezorgen aan mensen die ook verzamelen of met een verzameling willen beginnen. Je kan Magda contacteren op magda.guelinckx@kerk-lubbeekglabbeek.be en op 0497/34.15.54.

Radio Maria is een zender die wereldwijd in de ether komt. Voor Vlaanderen wordt uitgezonden vanuit Leuven. Er worden vooral katholieke thema’s behandeld, met aangepaste muziek.

TOEKOMST PAROCHIECENTRUM KAPELLEN BEDREIGD!
wo 18 juli '18

In de jaren 70 werd, onder impuls van toenmalig pastoor Berben, het parochiecentrum van Kapellen opgericht. Dankzij vele helpende handen werd het centrum ingericht en werd het in de loop der jaren de thuisbasis van verschillende verenigingen.
In 2007 werd het centrum grondig heringericht en gemoderniseerd, opnieuw dankzij de belangeloze inzet van velen.

Vandaag staat het parochiecentrum voor een nieuwe uitdaging. Omwille van administratieve en fiscale redenen moet het centrum een eigen leven gaan leiden onder de vorm van een vzw.

Een vzw oprichten is één zaak, een vzw draaiende houden een andere. Het bestuur gaat dus op zoek naar een aantal enthousiastelingen die in het centrum op vrijwillige basis een aantal taken willen waarnemen. Taken zoals:
– de frigo aanvullen;
– het verbruik opnemen;
– mee toezicht houden op de goede werking van de zaal;
– eventueel kleinere herstellingen/onderhoudswerken uitvoeren;
– …

Zonder de belangeloze inzet van een aantal vrijwilligers kan het centrum onmogelijk blijven voortbestaan. Dit zou dramatisch zijn voor het sociale weefsel van Kapellen en zou maken dat een aantal van onze sociale en culturele verenigingen hun thuisbasis verliezen.

Voel je je geroepen om je in te zetten in dit positieve dorpsproject, geef dan een seintje aan Eddy Claes, 0498 / 93 39 07, eddy.claes_vanhellemont@telenet.be .

PAROCHIEBLAD GLABBEEK: GRATIS PROEFNUMMER
do 12 juli '18

kerk_en_levenWil je (zonder aankoopverplichting) een gratis proefnummer ontvangen van Kerk en Leven Glabbeek, laat je adres achter op https://www.kerkenleven.be/form/registratie-proefnummer.

RODE DUIVELS… GO FOR IT
di 10 juli '18

36875895_10156445075998320_2939393871269855232_nGewoonlijk zijn Kerk en geloof geen supporters van duivelse figuren, maar vandaag willen we daar graag een uitzondering voor maken. #reddevils #worldcup2018 #redtogether #tousensemble #belfra

Radicaal en kwetsbaar
di 17 juli '18

Zondag 15 juli 2018 – 15de zondag door het jaar (jaar B)

Het aanstekelijk vertrouwen van Jezus in het leven en in God lijkt soms in de buurt te komen van roekeloos onbekommerd-zijn, van datgene wat men in de klassieke theologie “vermetel vertrouwen” noemde. “Wees niet bezorgd om uw leven, om eten en drinken en kleding. Het leven is meer dan eten en drinken en het lichaam kostbaarder dan kleding. Kijk eens naar de vogels in de lucht, ze zaaien niet en maaien niet …” U kent deze beroemde passages. Evenals trouwens het zendingsverhaal van vandaag, waarin Jezus zijn leerlingen op pad stuurt met twee keer niks aan voorzorgsmaatregelen en voorzieningen. Ze moeten gewoon de wereld intrekken en de mensen het goede nieuws brengen, zonder zich zorgen te maken over wat ze zullen eten of drinken of wie hun onderdak zal geven. Het valt zeer goed te begrijpen dat in de jaren 70 dit de geliefkoosde Bijbelteksten waren van vele hippies, omdat Jezus hen hier zeer nabij kwam.

Nuchter
Maar wat moeten wij, overgeorganiseerde en beveiligde en verzekerde en bekommerde burgers in 2018 met dit soort uitspraken van Jezus? Je kan natuurlijk zo gegrepen zijn door het evangelische ideaal dat je, zoals Franciscus van Assisi, Jezus wil volgen in al zijn radicaliteit, al je schepen achter je verbrandt en de wereld intrekt zonder enig bezit, zonder een thuis, zonder vast werk, zonder enige zekerheid. Met alleen maar je geloof en je eindeloos vertrouwen in God. Maar dat kan toch alleen maar weggelegd zijn voor enkele uitzonderlijk begenadigde personen. We kunnen dat toch niet allemaal beginnen te doen. Ook tijdens het leven van Franciscus van Assisi en van Jezus zelf, moesten er huizen worden gebouwd en wegen aangelegd.
Moest het land worden ingezaaid en de oogst worden binnengehaald. Moest iedereen beginnen rondtrekken om te prediken, dan zou de maatschappij binnen de kortste keren herschapen zijn in een puinhoop. En dat kan toch niet de bedoeling van Jezus geweest zijn.

Liefde
Maar wat betekenen zijn woorden dan voor gewone burgers zoals wij, die proberen een redelijk en geregeld leven uit te bouwen voor onszelf en tegelijk de samenleving in stand te houden en vooruit te helpen? Ik denk dat je, om Jezus te begrijpen, altijd moet teruggaan naar de kern van waaruit Hij sprak en van waaruit Hij handelde. En die kern, dat is liefde. Liefde is de sleutel om in elke situatie en in alle omstandigheden de woorden en de handelingen van Jezus te begrijpen. Alles wat Hij zei en deed vertrok van daaruit en is alleen ook van daaruit te begrijpen. De radicaliteit die hem zo vaak kenmerkt en die Hij van ons vraagt heeft dan ook niets te maken met prestatiezucht of met de drang om zich te onderscheiden van anderen, maar het is gewoon de radicaliteit die eigen is aan de liefde. Aan elke liefde. De liefde voor God en de liefde voor de mens. Liefde kent geen berekening, geen behoedzaam zoeken naar wat voor jezelf het zekerste, het veiligste en het voordeligste is. In geldzaken doe je dat wel. Daar geef je best de voorkeur aan veilige beleggingen en beperkt risico. Maar voor de liefde is zo’n voorzichtige houding moordend.

Kwetsbaar
Wie ooit een vrouw of een vriend of zelfs maar een puppy kiest op zulke voorzichtige, alles-afwegende en risicomijdende gronden, die zet zichzelf daarmee helemaal buiten de wereld van de liefde. Liefde is iets van het hart, kent geen verdeeldheid. In de liefde geef je je hart helemaal, of je geeft het niet. Liefhebben is daarom ook kwetsbaar zijn. Je geeft jezelf totaal. Je bouwt geen enkele verzekering in. Je hebt geen enkele zekerheid dat je geen verdriet zal hebben, dat er niet op je hart zal getrapt worden, dat je hart niet gebroken zal worden. Die totale kwetsbaarheid hoort wezenlijk bij de liefde. Zelfs bij de liefde tot God. Denk aan een van de laatste woorden van Jezus: “God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” Zelfs de liefde tot God biedt dus geen enkele garantie. De enige garantie tegen een gebroken hart, de enige zekerheid dat je hart nooit gebroken wordt, is dat je het ook nooit aan iemand geeft. Het zal dan niet gebroken worden. Maar het zal dan wel langzaam maar zeker onbreekbaar, ondoordringbaar, onverzoenbaar worden. En je zal uiteindelijk geestelijk wegkwijnen en sterven. De enige plaats – zegt de Engelse schrijver C.S. Lewis – waar je veilig bent voor de gevaren van de liefde, is de hel.

Levensvervulling
Het geven van je hart, het geven van jezelf aan een ander, aan een mens of aan God (het liefst aan allebei), is voor een mens de enige manier om het land van de grijze conventies en veiligheidszones achter zich te laten en het volle leven binnen te gaan. Het is de enige manier om de kleurloze grauwheid van angst en berekening te verwisselen voor de warme kleuren van het land van de levende God.

Er geen rommeltje van maken
do 12 juli '18

Zondag 8 juli 2018 – 14de zondag door het jaar (jaar B)

Vorige week heb ik mij een klein beetje knorrig opgesteld ten aanzien van sommige hedendaagse theologen die de indruk wekken dat ze het christendom willen terugbrengen tot een geheel van waarden en normen. Jezus wordt daarbij herleid tot een moralist, iemand die ons gewoon enkele waardevolle levensregels heeft nagelaten. En die misschien ook beschikte over enkele opvallende therapeutische vaardigheden. (Hoewel dat laatste helemaal niet zeker is, er werden immers zoveel verhalen over hem verteld.) Dat is zowat de mening van sommige hedendaagse theologen.
Oké, misschien is dat hun oprechte overtuiging. Maar is dat ook het christelijke geloof?

No way!
Het is in ieder geval niet het geloof dat eertijds de kathedralen uit de grond deed oprijzen. En in ieder geval was het ook niet dat soort geloof dat missionarissen de wereldzeeën opjoeg om tot in de meest achtergebleven gebieden Jezus Christus te verkondigen. Het waren geen morele principes die duizenden jonge Vlamingen in de 19de eeuw als missionaris naar Kongo deden vertrekken, terwijl ze heel goed wisten dat ze na hun aankomst nog hoogstens 10 jaar te leven hadden eer ze door ziekte geveld zouden worden. Als ze hun jonge leven opofferden, dan was dat omdat zij zoveel mogelijk mensen het goede nieuws wilden brengen dat er een God is die onnoemelijk veel van ons houdt en niet liever wil dan ons voor altijd opnemen in zijn eigen onbegrensde leven.

Godsgeloof
Dat was hun geloof. En het was dat godsgeloof dat aan de basis ligt van onze beschaving en dat heel het westerse denken doortrokken heeft.
Ter wille van dat geloof schreven Augustinus, Dostojewski en Tolstoi hun meesterwerken, ter wille van dat geloof schilderde El Greco en componeerde Bach. Omwille van dat geloof besteeg Thomas More het schavot en zongen tientallen jonge koptische arbeiders een ode aan Jezus Christus vóór ze vorig jaar op een strand door IS werden onthoofd.
Geen van deze, en van duizenden soortgelijke uitzonderlijke mensen, verrichtte datgene wat ze deden omwille van een aantal normen en waarden. Alles wat ze ooit hebben betracht, nagestreefd en bereikt, deden ze vanuit hun geloof in de levende God, vanuit hun liefde voor de God die zich liet kennen in Jezus Christus. Je kan er moeilijk naast kijken dat iemand die het christelijk geloof wil herleiden tot een geheel van waarden en normen, het christelijk geloof daarmee al achter zich gelaten heeft.

Transcendent
Er is nog zoiets. Iemand die vanuit het immanent, het-ook-in-ons-aanwezig- zijn-van-God, komt tot de vergoddelijking van de mens, die is gewoon atheïst geworden. Dat is de tweede zaak waar ik het vandaag met u wil over hebben. Een van de meest wonderlijke vermogens die wij als mens hebben, is dat wij ons kunnen openstellen voor God en God in ons en door ons laten werken. Als je daar te ver in gaat kom je uiteindelijk tot de gedachte dat God niets anders dan een kracht, een vermogen is van de mens. Maar dan ben je atheïst. Voor een christen is God geen kracht maar Iemand, een persoonlijk wezen, die in ons diepste ik kan waargenomen worden maar die ook soeverein en buiten ons bestaat.

Ongrijpbaar
Wij kunnen met ons verstand wel zijn Schepping begrijpen maar niet de Schepper, die ons volledig overstijgt en die wij alleen maar kunnen kennen in de mate dat Hij zich laat kennen aan ons (openbaring). Alle getoet en geblaas over “geloof en wetenschap” heeft dus totaal geen zin als we het niet eerst daarover eens zijn. Voor een gelovige is zijn geloof niet iets dat tegen zijn verstand ingaat. Maar even duidelijk is het voor hem dat hij niet alles wat hij als komende van God ervaart, ook helemaal kan vatten.
Iemand die beweert dat alles wat het verstand en de wetenschap niet kan begrijpen gewoon niet bestaat, heeft (in onze ogen) niet alleen een heel beperkte visie, maar is ook atheïst. Voor een gelovige is, juist door het bestaan van God, de werkelijkheid veel grootser en dieper dan wij kunnen vatten. Een theoloog die dus alles verwerpt wat niet rationeel kan verklaard worden, is een atheïst. En zijn werk, alleen maar tijdverlies voor wie oprecht op zoek is naar God.

HUWELIJK WEVER: KAREN & WIM
ma 09 juli '18

17800076_10154637192186936_2689228578234203040_nOp zaterdag 7 juli ’18 gaven Karen Marjaux & Wim Peeters elkaar het ja-woord in de Sint-Antoniuskerk van Wever.
In naam van de parochiegemeenschap wensen wij het jonge paar van harte proficiat!

Pagina's