Gezinsvieringen

Printvriendelijke versiePrintvriendelijke versie

De werkgroep "gezinsvieringen" is in 2016 ontstaan uit een groepje ouders met jonge kinderen.

We vinden het belangrijk dat kinderen van jongs af aan betrokken worden bij ons geloof, dat zij actief mee kunnen denken en vorm kunnen geven aan hun geloof, dat zij samenhorigheid en verbondenheid ervaren tijdens eucharistievieringen. Daarom zoeken wij graag naar manieren om de boodschap van een viering te vertalen naar kinderen toe. We proberen de essentie van de viering te laten aansluiten bij de leefwereld van kinderen. We doen dit door verhalen te kiezen die aansluiten bij hun ervaringen, door hen actief en creatief mee te laten doen, denken en zingen. Kortom, we zorgen dat de vieringen voor kinderen goed te begrijpen zijn en we inspireren ook volwassenen om samen met de kinderen stil te staan bij wat er gezegd en gebeden wordt. De jongsten zullen het nog niet allemaal begrijpen, maar ze ervaren alvast de samenhorigheid, de verbondenheid en het bijzondere van een viering. Ze leren zo graag samen vieren.

Enkele keren per jaar organiseren de parochies Attenrode, Bunsbeek, Glabbeek, Kapellen, Wever en Zuurbemde in de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk van Kapellen een gezinsviering.
Kinderen doen dan mee: toneelspelen of figurant zijn, musiceren of kaarsjes aanbrengen, voorlezen, ...

Ter voorbereiding van elke gezinsviering komt de werkgroep gezinsvieringen een paar keer samen. We kiezen een boeiend thema en dan is het zoeken naar de geschikte teksten, toneeltjes, gedichten, liedjes. Alles wordt tot een samenhangend geheel verwerkt.

De volgende gezinsviering is gepland op vrijdag 1 februari 2019 om 18.30 uur in de kerk van Kapellen.

Meer weten of wil je meewerken?
Wil je de ploeg komen versterken? Heb je toffe en/of vernieuwende ideeën? Contacteer ons dan: Maureen Depré, 0479 / 75 01 90, gezinsvieringen@kerkglabbeek.be